keskiviikko 18. toukokuuta 2011

Tekniikan museossa



Tiistaina reittimme jatkui Tekniikan museossa. Matkalla bussissa palautimme oppilaille mieliin, mihin asioihin heidän kannattaa kiinnittää huomiota vierailukohteessa, jotta oman keksinnön tutkiminen edistyisi.

Paikan päällä oppilaat jaettiin kahteen ryhmään. Ensimmäinen ryhmä lähti uistin-työpajaan, jossa juteltiin kalastukseen liittyvästä teknologiasta; erilaisista kalatusvälineistä. Lopuksi oppilaat
saivat suunnitella oman lusikkauistimen ja toteuttaa sen. Kamerat ja iPodit tallensivat herkeämättä uistimen valmistumista, mutta nyt muistettiin jo keksittyä paremmin havainnointien sijaan tekemiseen!

Sillä aikaa, kun ensimmäinen ryhmä teki uistimia, toinen ryhmä pääsi Vodaa Stadiin opastuskierrokselle. Kierroksen aikana opittiin monia asioita veden kulutuksesta, juomaveden ja lopulta jäteveden puhdistamisesta.


Kiersin itse osan aikaa molempien ryhmien mukana näyttelyssä. Vasta toisen ryhmän kohdalla osasin ennakoida, missä vaiheessa kierrosta kannattaa muistuttaa oppilaita tekemään havaintoja omiin tutkimuskeksintöihin liittyen. Tuossa ryhmässä saatiinkin paremmin arvokasta aineistoa. Open kannattaa siis ottaa etukäteen kierroksesta selvää, olla herkeämättä valveilla ja palauttaa tehtävänanto mieleen kaikkien ihmeellisten ja uusien kokemusten
keskellä.

Päivän päätteeksi menimme Meri-infon järjestämälle kalastusretkelle. Jokainen oppilas sai pikakoulutuksen ongintaan ja oman lainavavan. Oppilaat olivat suunnattoman innossaan kalastuksesta. Osaa tosin harmitti, ettei päässyt vielä kokeilemaan uudenuutukaista uistintaan.

Saalista meille kertyi aikamoinen määrä. Kalat koottiin yhteen, ja niistä yritettiin tunnistaa tuttuja kalalajeja. Mukana meillä olikin monta asiantuntijaa. Kokemuksena ongintareissu oli esikaupunkilaislapsille mahtava!

Kiitokset Tekniikan museon ja Meri-infon väelle!

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti