lauantai 7. toukokuuta 2011

3 MK Heurekassa


Valmistauduimme Heurekan retkeen edellispäivänä käymällä yhdessä läpi, mitä asioita keksinnöistä voisi ottaa selville:
  • Mihin keksintöä tarvitaan?
  • Tiedetäänkö, kuka on keksinyt sen?
  • Miten keksintö on kehittynyt?
  • Mitä teknologiaa keksintöön liittyy?

Annoimme myös oppilaille kotiin tiedonetsintätehtävän, missä heidän tulisi ottaa selville ennakkoon keksintöön liittyviä asioita.

Perjantaina pääsimme vihdoin ensimmäiseen kohteeseemme. Oppilaat olivat äärettömän innostuneita. Osa oppilaista oli ottanut mukaansa oman kännykän tai digikameran, joilla he
ottaisivat havaintoja. Muille oppilaille jaoimme joko digikameran tai iPodin havaintojen tekoa varten. Kävimme myös jokaisen tutkimusparin kanssa läpi heidän tutkimuksen kohteensa ja annoimme vinkkejä, mihin päivän aikana kannattaisi kiinnittää huomiota.

Heureka-ohjelmamme alkoi Vesivoimaa-pajalla. Oppilasryhmät rakensivat legoista vesipyörät, tuottivat sähköä ja kisasivat autoilla, jotka liikkuivat kerätyllä energialla. Intoa riitti, ja moni toisteli sopivaa virtauskohtaa etsiessään, kuinka kyse oli ihan vaan leikkimielisestä kisasta!

Eväiden syönnin ja vapaanhetken jälkeen puimme päällemme laboratoriotakit, ja ohjelma jatkui vesinlaboratoriossa. Pääsimme tutkimaan mikroskoopeilla Vantaanjoen vettä. Monen mikroskoopista löytyi hurjannäköisiä viipeltäjiä, jotka saivat aikaan ihastusta, innostusta ja kauhistusta.

Päivä huipentui open suosikkikohteeseen: Tiedettä pallolla sekä yhteiskuvaan dinosaurusten kanssa. Päivä oli kerrassaan mahtava, ja siitä nauttivat sekä aikuiset että lapset. Oppilaat käyttivät koko päivän tottuneesti sekä kameroita että muita tallennusvälineitä. Alussa salamat räpsyivät enemmän kuin lopussa. Nyt vain odottelemaan ensi viikkoa, jolloin alamme purkaa havaintoja.

Kiitokset asiantuntevalle oppaallemme!

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti